8.4.11

Our Journey..

Tafsiran Ayat 6 , Surah Al-Fatihah " ٱهْدِنَا ٱلصِّرَ ٰط ٱلْمُسْتَقِيمَ "- Ihdinashsirathal mustaqim "Tujukilah kami jalan yang lurus." (1: 6).



Hidayah itu milik Allah. Allah berhak untuk memberi kepada sesiapa yang dikehendakinya dan berupaya menariknya kembali. Di saat keadaan kita yang bagi kita rasa stabil dan selamat walaupun sebenarnya tidak, berusahalah memohon kepada Allah untuk menetapkan iman kita agar mati kita dalam keadaan iman dan menjadi petunjuk dalam setiap keadaan yang kita lalui.. Walaupun kita tidak tahu umur kita sampai ketahap mana, namun berusahalah memohon kepada Allah agar perjalanan kita di pimpin oleh hidayah dan petunjuk Allah itu sendiri.. Subhanallah.


Kata pujangga Islam "Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan"


"Setiap jiwa merindui kebenaran Ilahi, kerana di sebalik kerinduan itu tersimpan kenikmatan yang paling indah, yang sangat sukar untuk diucapkan dengan kata-kata. Hanya jiwa yang beriman dalam meneguk makrifatullah yang dapat merasakan betapa agungnya jiwa yang mahmudah."

1 ulasan: